DEĞERLİ VELİLERİMİZ INEGÖL'DE TÜM OKULLARDA BAŞLATILAN DEĞERLERİMLE BÜYÜYORUM PROJEMİZE YAKIN DESTEĞİNİZİ BEKLİYORUZ. AŞAĞIDA SİZE GÖNDERDİĞİMİZ ETKİNLİK VE OYUNLARI EVDE HER GÜN BEŞER DAKİKANIZI AYIRARAK YAPARSANIZ HEM ÖĞRENCİLERİMİZİN GELİŞİMİNE DESTEK OLURSUNUZ HEMDE AİLE İÇİNDEKİ İLETİŞİMİN DAHA SAĞLIKLI OLMASINI SAĞLARSINIZ. DESTEKLERİNİZ İÇİN ŞİMDİDEN TEŞEKKÜR EDERİM. ETKİNLİKLER OKULDA DA YAPILACAĞINDAN ÖĞRETMENLERİMİZLE SÜREKLİ İRTİBAT HALİNDE OLALIM.
DEĞER ADI: ADALET
Etkinliklerin Sonunda Beklenen Davranışlar
Doğruyu üstün tutar, adildir, kurallara uyar, zayıfı gözetir, zalimin ve haksızlığın karşısında durur, vicdanlıdır, sever, vefalıdır, mutludur, ayrım yapmaz, vefalıdır, cömerttir.
ETKİNLİKLER
A-HAZIRLIK-ISINDIRMA SÜRECİ
1-MOTİVASYON VE İLGİ ÇEKME BASAMAĞI
Öğretmen elindeki çikolata kutusunu göstererek "Çocuklar ben şimdi bu çikolataları sınıfa dağıtacağım ancak bazı arkadaşlarınıza vermesem acaba ne olur?" sorusunu sorarak cevapları almaya çalışır.
2- İPUCU VERME BASAMAĞI
Baş harfleri birleştir konuyu bul oyunu ile konu buldurulmaya çalışılır.
Oyun:
Bu oyunda öğretmenin amacı verdiği kelimeye öğrencilerin başka kelimelerin ilk harflerini kullanarak ulaşmalarını sağlamaktır. Oyun için öncelikle sınıf gruplara ayrılır. Konunun başlığını oluşturan kelimeyi bulmak için bu kelimenin sesleriyle başlayan kelimeler karışık olarak verilir ve öğrencilerin bu başlığı bulmaları istenir.
BULDURULACAK KELİME: ADALET
VERİLEN KELİMELER: EMRE-AHMET-AYŞE-TARIK-DİLEK-LALE
KELİMELRİN İLK HARFLERİ KARIŞIK HALDE: E-A-A-T-D-L
DOĞRUSU: ADALET
3-KONU VE AMAÇTAN HABERDAR ETME BASAMAĞI
(Konu ve amaçtan haberdar olan öğrencilerde derse karşı kaygı azalır)
Burada öğretmen çocuklara hitaben "çocuklar biz bu derste ailemizde, toplumumuzda huzur ve mutluluk için gerekli olan "adalet" değeri ile ilgili etkinlikler yapacağız" der.
MASAL ADI: AÇGÖZLÜ KRAL
Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde, pireler berber, develer tellal iken, ben anamın beşiğini tıngır mıngır sallar iken ülkenin birinde açgözlü bir kral yaşarmış. Bu kralın yüzlerce sarayı varmış ama yine de gözü doymazmış, her gittiği yere bir saray yaptırmak istermiş. Bir gün kral ve adamları ormanda avlanmaya çıkmışlar.
Avları bitip saraylarına dönerken yorulmuşlar ve bir derenin kenarında mola vermek istemişler. Kral dere kenarında dinlenirken karşı tepede küçük bir kulübe olduğunu görmüş. Bu kulübenin yerini çok beğenmiş. Buraya da hemen bir saray yapmak istemiş. Hemen askerlerini göndermiş ve bu kulübenin sahiplerinden satın alınmasını istemiş. Askerler kulübenin yanına geldiklerinde kulübenin dışında yaşlı bir nine ve torununun çalıştıklarını görürler. Yanlarına yaklaşarak: "Biz kralın askerleriyiz. Kralımız burada bir saray yaptırmak istiyor, onun için bu kulübenizi satın almak istiyoruz" derler. Bu duruma çok sinirlenen nine: " Ben burada şu gördüğünüz torunumla yalnız başıma yaşamaktayım, bu kulübeden ve küçük bahçesinden başka bir yerim yok. Burada ekip, biçip geçinip gidiyoruz. Gidin kralınıza söyleyin benim satılık yerim yoktur." Der. Askerler bu sözleri krala söyleyince kral adeta çıldırmış bir şekilde nineyi yanına çağırtır ve " Ey nine sen benim kim olduğumu bilmiyor musun, ben bu ülkenin kralıyım. İstediğim yerde saray yaptırabilirim. Hem sana yerinin parasını da fazlasıyla vereceğim neden inat ediyorsun?" der.
Krala dönen nine: "Evet kralım siz bu ülkenin kralısınız. Anacak unutmayın ki zulümle kimse mutlu olmamıştır, huzur bulmamıştır. Kulübemi elimden alabilirsiniz ancak ölene kadar bunun acısını yüreğinizde hissedersiniz." Der.
Kralın çok akıllı olan veziri söze karışarak: "Kralım bence bu kadın doğru söylüyor. Tarihte nice zalim krallar birden bütün varlıklarını kaybetmişlerdir."der.
Bu sözleri duyan kral biraz düşünerek yaptığı yanlışın farkına varır ve kulübeyi almaktan vaz geçer. Nine ve torununa da kendisine bu güzel dersi verdikleri için on kese altın hediye eder ve evlerine gönderir. Nine ve torunu küçük kulübelerinde mutlu mesut yaşamaya devam ederler.
B-ETKİNLİKLER SÜRECİ
1- SÖZEL-DİLSEL ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a- Başlık verilir masal tahmin ettirilir, kısaca ne düşündükleri anlattırılır.
b- Metni sessiz okuduktan sonra sesli okurken, belirli bölümlerinde arar verilir ve öğrencilerin geri kalan kısmı tahmin etmeleri istenir.
c- Slogan Yarışı Oyunu oynanır,
Oyun
Değerle ilgili bir kavram adı çocuklara söylenerek onlardan yaratıcı, ilgi çekici sloganlar bulmalarını istenir. Sloganları tahtaya yazılır. Her slogandan sonra slogan sahibini alkışlanır, alkışı çok alanlar oyunu kazanır
ÖRNEK
KAVRAMLAR |
SLOGANLAR |
ADALET |
ADALETLİ OLURSAN ADALET BULURSUN |
HUZUR |
HUZURLU TOPLUM ANCAK ADALETLE SAĞLANIR |
d- Eğer masaldaki karakterlerden biriyle tanışma şansınız olsaydı, onlara ne sorardınız?
e- Masaldaki ana olaylar nelerdir?
2- MANTIK-MATEMATİKSEL ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a- Nine ve torununun kulübelerini kurtarmaya sebep olan olay neydi? Sorusuna cevap alınır.
b- Sen vezir olsaydın krala başka neler derdin? Sorusuna cevap aranır.
c- Tersine Tebbet Oyunu oynanır
Oyun:
Çocuklar ikişerli eş olup, sınıfın değişik yerlerinde, ayakta dururlar. Çiftlerden biri değerle ilgili ne söylerse, karşısındaki çocuk onun tersi anlamındaki bir cümle kurar
ÖRNEK
d- Ali: Adalet, doğru davranmaktır.
e- Veli: Adalet, yanlış davranmaktır.
f- Ali: Adalet zulmetmemektir.
g- Veli: Adalet zulüm yapmaktır.
d- Eğer masaldaki olay farklı bir yerde gerçekleşseydi, olayda nasıl bir farklılık olurdu?
e- Masalın başını okurken olayların sonucunu tahmin ettiniz mi? Tahmininiz ile masalın sonu uyuşuyor mu?
3- GÖRSEL-UZAMSAL ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a- Ninenin krala verdiği cevap sahnesini hayal ederek bu sahnenin resmini yapınız.
b- Ninenin bahçesinde hangi ağaçlar yetişebileceğini düşünün be bu ağaçların resimlerini çizin.
4- SOSYAL ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a- Masalda en çok dikkatiniz çeken bölümleri grup içerisinde birbirinize anlatınız.
b- Siz kralın askeri olsaydınız topluca nasıl davranırdınız? Sorusu üzerinde tartıştırma yaptırılır.
c- Emir Komuta Oyunu Oynanır.
Oyun:
Öğretmen değerle ilgili ardışık kelime söyler. Öğrencilerde bu kelimeleri sırasıyla söylemeye çalışırlar.
ÖRNEK KELİMELER
SIRALAMA1:ZALİM-SUÇ-ADALET-MERHAMET
SIRALAMA2: HAK-HUKUK-PAYLAŞMA-EŞİT
5- İÇSEL ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a-Sen kral olsaydın nasıl davranırdın? Etkinliği yapılır.
b-Sence kral vezirinin sözüne uymasaydı, sonucu ne olurdu?
c-Duygular Oyunu Oynanır
Oyun:
Öğrenciler sınıfta dağınık olarak gezerken öğretmen değerle ilgili bir cümle kurar. Cümleye göre çocuklar mutlu, sinirli, üzgün, şaşkın hareketleri yaparlar.
ÖRNEK
CÜMLE |
YÜZ HAREKETİ |
Ablam babamın getirdiği bütün çikolataları yemiş. |
kızgın
|
Afrika'da çocuklar hep aç. |
üzgün |
Dünyadaki zenginler fakirlerden bin kat fazla kazanıyor. |
şaşkın |
d- Masaldaki Karakterlerden hoşlandınız mı? Hoşlanmadınız mı? Niçin?
e-Masaldaki hangi bölüm size komik, üzücü ve ilginç geldi?
6- BEDENSEL ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a- Masalı arkadaşlarınızla canlandırınız.
b- Ninenin ve torununun bahçedeki çalışmalarını canlandırınız.
c-Giyme-Çıkarma Oyunu
Oyun:
Çocuklar iki gruba ayrılır, her gruba birer yelek verilir. Sıra ile gruptakiler yelekleri giyip-çıkarırlar ve değerle ilgili bir cümleyi tahtaya yazarlar. Turu ilk tamamlayan grup, oyunu kazanır.
ÖRNEK BİLGİLER
1- Adalet, kararlı ve ölçülü olmaktır.
2- Adalet, bütün insanların eşit olmasıdır.
3- Adalet, hukuk önünde güçlü olanın değil, haklı olanın kazanmasıdır.
7- MÜZİK-RİTMİK ZEKÂ ETKİNLİĞİ
Sınıftaki müzik yarışması için arkadaşlarınızla birlikte Adalet konulu bir şiir yazın ve bunu besteleyin.
8- DOĞA ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a-Sizce kralın avlanma yaptığı yerlerin doğal durumu nasıldı, hangi bitkiler, çiçekler, ağaçlar olabilir, derenin suyu nasıl olabilir?
b-Ma-zü-a-fe-ze- Oyunu oynanır
Oyun:
Çocuklar sınıfta karışık dururlar. Tahtaya hayvan resimleri çizilir. Çocukların ellerinde değerle ilgili bilgi kartları olur. Komutla birlikte Öğretmen "ma" dediğinde maymunun, "zü" dediğinde zürafanın, "a" dediğinde aslanın, "fi" dediğinde fillin, "ze" dediğinde zebranın önüne en fazla beş öğrenci geçer ve bilgilerini okurlar. Açıkta kalan oyundan ayrılır.
ÖRNEK BİLGİLER
1-Yöneticiler sorumlulukları altında bulunan insanlara karşı adaletli olmalıdırlar.
2-Yönetimde görev verirken hak edene verilmelidir.
3-Emanetler güvenilir insanlara teslim edilmelidir.
9- ELEŞTİRİSEL ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a-Sizce ninenin tepkisi yeterli miydi, başka nasıl tepkiler verebilirdi?
b- Masaldaki problem nedir? Bu nasıl çözülüyor?
10-AHLAKİ ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a- Ninenin hak arama davasını destekliyor musunuz, niçin?
b- Masalda haktan ve adaletten yana tavır alanlar kimlerdi. Onlarla günlük hayatta karşılasaydınız onlara neler söylerdiniz?
c- Çılgın Balonlar Oyunu oynanır.
Oyun
Öğrencilere açık renkte balonlarla koyu renkli tahta kalemleri ya da keçeli kalemler verilir. Onlardan balonların üzerine değerle ilgili kelimeler yazmaları istenir. Öğrenciler balonlar inikken istedikleri kelimeleri altlarına da adlarını yazarlar. Daha sonra balonları şişirip havada birbirlerine atarlar. Öğretmenin "Durun" komutuyla herkes elindeki balonun kime ait olduğunu söyler ve bu balondaki kelime ile ilgili cümleler söylerler.
ÖRNEK KELİMELER
Adalet- hak yememe-koruma-mazlumlar-çocuklar-aile
d- Bu masaldan öğrendiğiniz en önemli şey nedir?
10- ESTETİK ZEKÂ ETKİNLİĞİ
a-Masala adil davranacak başka karakterler koysaydınız, kimler olurdu be bu karakterler nasıl davranırdı?
c- Adalet temalı olarak internetten resim araştırması yaparak bunlardan bir "Adalet albümü" oluşturun
C-GÜNCEL BİR OLAYLA İLİŞKİLENDİRME YA DA PROBLEM ÇÖZME SÜRECİ
Aşağıdaki olayı problem çözmenin basamaklarına uygun çözmeleri istenir.
OLAY: Fabrikada çalışan ve aynı işi yapan işçilere farklı maaş veriliyor.
PROBLEMİN TANIMI:
Problemin sebepleri: ( Herkesin görüşü alınmalı)
ÇÖZÜM YOLLARI: ( Herkesin görüşü alınmalı)
ÇÖZÜME YÖNELİK GERÇEKLEŞİRİLECEK FAALİYET:
FAALİYET SONUÇLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ:
D-DEĞERLENDİRME SÜRECİ
AŞAĞIDAKİ SORULARI BİRLİKTE CEVAPLANDIRMAYA ÇALIŞALIM
1- Adalet sizce ne demektir?
2- Adaletin olmadığı yerde hangi durumlar yaşanabilir, niçin?
3- Toplumuzda adaleti yaymak için neler yapmalıyız?
4- Siz yönetici olsaydınız nasıl adil davranırdınız, örnekler veriniz
E-PEKİŞTİRME-UYGULAMA-PROJE-PERFORMANS SÜRECİ
PROJE 1:"Arkadaşlarınızla grup olarak adalet temalı bir gazete hazırlayıp okul panosunda sergileyiniz."
PROJE 2: mahkemelerde "ADALET" dağıtmaya çalışan hakim, savcı v avukatları tanıtan bir çalışma yapınız, çevrenizde bu meslekten bir tanıdığınız varsa adalet üzerinde bir röportaj yapınız ve raporlarınızı sınıfa sununuz.
PROJE 3: grup arkadaşlarınızla birlikte komşusunun bahçesinden meyve ağaçlarındaki meyveleri izinsizce almış bir kişinin yargılandığı mahkemeyi canlandırmaya çalışın.
Adres:
Süleymaniye Mah. Yeşil Bursa Cad. No18 İnegöl / BURSA
Telefon
2247151500